Wat is computationeel denken?
Er bestaan verschillende definities van computationeel denken.
Het is ontstaan in Engeland, waar 'Computational Thinking' nu al vijf jaar in het leerplan staat. Kennisnet in Nederland heeft het begrip letterlijk vertaald. In Vlaanderen werd het eerst vertaald als Computerdenken en 'programmeren' werd vertaald als coderen. In de nieuwe eindtermen van het secundair onderwijs is het nu opgenomen als 'Computationeel denken en handelen'.
Het Departement van Onderwijs heeft een definitief geformuleerd. Die staat te lezen in het document 'Zo denkt een computer, programmeren en computationeel denken in het onderwijs' van Ben Bastiaensen en Jan De Craemer
Computationeel denken = het menselijke vermogen om complexe problemen op te lossen en daarbij computers als hulpmiddel te zien. |
Wat is het verschil tussen computationeel denken en programmeren? (Allard Strijker SLO Nederland)
Het heeft dus meer met denken te maken dan met computers.
Bijvoorbeeld: de rekenmachine is een computer. Die geeft niet de juiste oplossing van een vraagstuk. Het is alleen een hulpmiddel bij jouw denkproces.
STEM sluit hier ook bij aan, zeker wanneer ze onderzoekend tot een oplossing moeten komen.
Het is probleemoplossend denken met behulp van een digitaal jasje.