Leerlijnen Media

Danny Verlinden

flapogen.be/leerlijnen-media/

Interactief prentenboek of boek of strip: verhalen beluisteren aan de hand van prenten. Ordenen en sorteren van de prenten. Het verhaal laten vertellen met alle prenten en dan met minder prenten. Of met de prenten een ander verhaal verzinnen door de volgorde te veranderen. Prenten uitbeelden en foto’s van nemen en die dan gebruiken als het nieuwe prentenboek.

Fotocollage, presentatie of (foto)zoektocht maken van een uitstap (leerwandeling, schoolreis) als verwerking of als voorbereiding.

(Telefoon)gesprek met Skype of GSM

https://youtu.be/v7jFJmTNf7M (Muvo muziek, bewegen, dansen)

Gevoelens, impressies verwoorden bij beelden en geluiden (bv. wenende baby, trommelgeroffel, piepende deur …) https://youtu.be/yOc4bPShRjE https://youtu.be/VRbl0QE3KWA

Huistaken beschikbaar stellen op schoolplatform of per e-mail of cloud

Websites omtrent actua vergelijken (Karrewiet, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/ …)

Experimenteren met kunstwerken of creatieve werken gemaakt op de computer.

Covers van tijdschriften vergelijken en bespreken waarover het kan gaan

Affiches, reclamefilmpjes, radioreclame, website-advertenties vergelijken

Een nieuw (reclame)logo maken voor een bekend merk (bv. kledij)

Een klasvlag ontwerpen (= ook domein Beeld)

De sterktes van een reclame nog sterker maken door te overdrijven 

Vakantiefoto’s presenteren of gewoon foto’s tijdens het onthaal in kleuterklas.

Pictogrammen voor de klas ontwerpen of voor de kleuterschool (of bewijzering oudercontact). Of een speelse bewegwijzering maken die zowel voor lager als voor kleuter bruikbaar is.

Bibliotheekbezoek: bespreken van het media-aanbod

Sociale media gebruiken en bespreken: Pinterest, YouTube, Ketnet …

Leerling leest instructie in op video met de tablet

Kleuter leest voor de verteltafel een verhaal in op video met de tablet

Op een kortverhaal kiezen de leerlingen de juiste muziekfragmenten.

Programma’s van een hele week van een tv-zender bespreken rond één vraag.
– Waar kan ik iets leren?
– Of voor wie is het programma bestemd (doelpubliek)?
– Of een krant samen bekijken van de eerste tot de laatste pagina: wat staat erin, wat is voor mij, wanneer is er ontspanning … ?

Krantenkippen https://www.een.be/iedereen-beroemd/krantenkippen

Begrippen aan bod laten komen als ze zich voordoen in de klas: volumeknop, infrarood, sms, USB, QR-code, AR-code … 

Basishandelingen van toestellen die in de klas aan bod komen: fototoestel, videocamera, webcam, computer, tablet, smartphone, mp3-speler, koptelefoon, dictafoon, cassetterecorder, digibord, beamer, printer … 

Eenvoudige handleidingen en (foto)stappenplannen kunnen maken en begrijpen van de basishandelingen. 

Software kunnen gebruiken als die in de klas aan bod komt: online-voice-recorder, Audacity, MovieMaker, Skype, PowerPoint, Word …

Via strips kan je heel wat leren over camerastandpunten.

Zoomen en positiebepaling: eerst door zelf te bewegen, dan met het toestel. Begrippen boven, onder, dicht, ver … Zowel met vast beeld als met bewegend beeld.

Close-up, inzoomen, uitzoomen, scherp zetten met tablet, fototoestel … (Micro Macro met Prezi)

Eenvoudige storingen op de toestellen kunnen begrijpen en kunnen verwoorden wat er fout loopt als dit zich voordoet in de klas (= ook Techniek leerlijn Begrijpen).

Het juiste medium kunnen kiezen om foto, video en/of geluid op te nemen tijdens een uitstap of een interview.

Iemand met een bijzonder beroep uit de gemeente uitnodigen naar de ‘tv-studio’ van de school voor een interview

Informatie (beeld, geluid, tekst) kunnen bewaren (= ook ICT-eindterm)

Een radiozender kunnen vinden op de computer, tablet en radiotoestel

Favoriete websites, programma’s, apps, filmpjes, foto’s … tonen, vergelijken en bespreken.

Digitale wandplaten of tijdsbanden kunnen maken en lezen.

Via webcam boodschap inlezen van zwarte piet of van de auteur die op klasbezoek komt, van de bakker die naar de klas komt of van de juf die ziek is.

Lichtspel: spelen met licht (zaklampen bv.) in een decor (schoendoos bv.)

Wiskunde: (muziek)instrumenten sorteren van laag- naar hoogklinkend (= ook domein Muziek)

Poster maken – https://rasterbator.net

Kleuter: foto’s nemen van de klaspop op, onder, naast … de bank.

(Sfeer)beelden nemen of geluiden opnemen bij een gedicht.

(Achtergrond)muziek of geluid zoeken bij een verhaal, gedicht, beeld, filmpje … of zelf doen, maken.

Foto of prent aanvullen met een titel, tekst, tekstballon, geluid.

Verhaal laten vertellen aan de hand van (gemaakte) beelden of geluiden.

Fotocollage / presentatie rond een thema, project, uitstap laten maken.

Spreken en Luisteren: gebeurtenis vertellen en opnemen (dictafoon, tablet, smartphone) of maken van een hoorspel (met geluiden van lepels, steentjes, water …)

Ontwerpen van een poster, een affiche of een infografic. https://www.piktochart.com

Gevoel in een muziekstuk of een bekende hit kunnen weergeven.

Van een gekend versje een muziekstuk componeren en opnemen (= ook domein Muziek)

Een klaskrant / klastijdschrift / presentatie / mindmap / website maken.

Een ZW-pasfoto van zichzelf aankleden met carnaval en een passend geluid (= ook domein Beeld)

Een Meme maken of Lettering (= in verschillende lettertypes). Kan ook met video https://www.captiongenerator.com/make-a-newscaster-lady-video

Grappige beelden, cartoons, spotprenten bedenken (bv. TGV op het poolijs).

Cover ontwerpen voor een boek over jouw hobby.

Met een beamer (of een doek en een lamp) een schimmenspel maken, een lichtspel. Of foto’s maken van een voorwerp aan verschillende aanzichten. Kunst maken met schaduwen.

‘Dag in Beeld’ http://bit.ly/13H6jeI– Vergelijk het met ‘Mijn Verhaal’. #dedag

Wandplaten maken – http://www.kleuteridee.nl/wij-bouwen-een-huis/en https://www.thinglink.com/scene/633593845350662145

Een folder maken of een wervende tekst voor de schoolwebsite.

Een presentatie maken – PowerPoint, Prezi …

Een reclamefilmpje naspelen of een nieuw ontwerpen. Hetzelfde zou kunnen met een reclamefilmpje of een reclame zonder beeld (bv van de radio) in beeld zetten.

Maken van een stop-motion, tekenfilm, cut-out-animatie, whiteboard-animatie of andere animatie, bv. met Moovly of Powtoon
Voorbeeld 5de leerjaar

Foto-slideshow maken rond een bepaald thema of project.

Bij beelden een verhaal verzinnen.

Kamishibai

Elk boek in de klasbibliotheek een QR-code geven. Of elke hoek in de kleuterklas een QR-code geven.

Een foto doen leven met AR-code.

Met Wordle.net een woordaffiche maken van de les.

Met Scoop.it een nieuwsbrief van de klas maken

Foto’s maken van een stappenplan om een (Duplo-)wagentje te bouwen. 

Geluiden gebruiken in een verhaal. http://www.sounddogs.com/category-search.asp?Type=1

Bedenken van nieuwe weericonen in het teken van een seizoen.

Camera-auditie voor weerman, nieuwslezer, presentator, kookprogramma …

Etalage maken naar aanleiding van het schoolfeest.

Tentoonstelling rond het thema Media bijvoorbeeld

Selfie met vier emoties: boos, bang, blij, verdrietig

Kijken naar een tekenfilm zonder geluid en zelf geluiden of dialogen verzinnen. Of (nieuws)beelden van een oorlog (eerst zonder en dan met geluid).

Tekenfilms vergelijken (andere tekenstijl of animatiestijl – https://youtu.be/8VWcqILJam4 let ook op de kleuren)

Kindermusical van ‘Peter en de wolf’ vergelijken met het verhaal en met de film. Of zelfs met Harry Potter (film, boek, game)

Een videohandleiding https://vimeo.com/335839572/be4423be7e?utm_campaign=2805960&utm_source=affiliate&utm_channel=affiliate&cjevent=2ff346a525a511ea821201a50a180512  maken over een lesonderwerp uit de klas of een recept (cfr. Jeroen Meeus). Dit kan ook als spreekbeurt en luisteropdracht.

Een artikel van een bepaalde gebeurtenis in verschillende kranten en sites vergelijken.

De weerberichten van de verschillende zenders vergelijken, vooral als het morgen een wisselvallige dag zal worden 😉

Reportage op tv van een bepaalde gebeurtenis van verschillende nieuwszenders vergelijken (Karrewiet, redactie.be, Mundo, vtm …)

Reclameboodschappen kritisch vergelijken: dezelfde boodschap op de radio, in de krant, in een tijdschrift, op tv en op YouTube. Bijvoorbeeld: reclame van providers (bv. Telenet) in de verschillende media vergelijken.

De invloed van een beeld bij een tekst bespreken. Welke stem wordt gebruikt voor documentaires of natuur bijvoorbeeld: mannenstem, vrouwenstem, oudere of jongere stem?

Nagaan op welke manier men reclameproducten in beeld brengt (foto’s, filmpjes, radio, krant, tijdschrift).

Reclameboodschappen op websites (popups) bespreken, bv. YouTube

Genieten van foto’s, beelden, geluidsfragmenten: kijk eens, ik heb foto’s mee …

Film bekijken en bespreken en/of een deel van de film naspelen.

Onderzoek (enquête) naar het eigen kijkgedrag (tv, internet, dvd’s) of luistergedrag (radio, cd’s) via GoogleDocs of https://nl.surveymonkey.com/

De waarde van een tv-programma bespreken.

Weerbericht presenteren aan de hand van Google Earth (live weer) al dan niet met greenkey of bluekey.

Zeer eenvoudige gratis website maken met https://sites.google.com/ of weebly.com of tackks.com

Een boek, verhaal maken met https://www.storyjumper.com/ – https://www.storyboardthat.com/

Boekje maken met https://issuu.com of http://en.calameo.com/(bv. https://issuu.com/nascholing/docs/ict-toolkit.pptx_180b1721b2c89e

Tekening met een verhaal maken in Tuxpaint.

Covers van verschillende magazines en tijdschriften liefst van dezelfde week laten meebrengen om te vergelijken en te ordenen volgens creativiteit of andere kijkbril.

Nadenken over en bespreken van de rol en de plaats van het kind in de media. Wanneer zie je kinderen in de media? Wanneer zie je baby’s? En hoe worden ze in beeld gebracht: schattige baby’s, Harry Potterjongens, Barbiemeisjes? Welke huidskleur hebben ze? Welke kledij dragen ze?

Per twee (een fotograaf en een fototoestel) gericht foto’s nemen. Daarna met een echt toestel: maak een originele foto van de andere.

Verschillende beroepen rond media herkennen (bv. bibliotheek, concerten …) en bespreken.

Inzien dat een productie door meerdere mensen wordt gemaakt (bv. film, krant, boek, radio-uitzending, website …)

Reclame of niet? Onderscheid kunnen maken tussen fictie en non-fictie.

De invloed van media-hypes op de kinderen (bv. film, games, zelfkevers, apps …)

Herkennen van geweld in kinderprogramma’s en dit bespreken in de klas.

Boodschappen herkennen in fluitende vogels, getoeter van auto’s, signaal aan de overweg, sirene brandweer, muziekje van de ijsventer, schoolbel …

Tik Tak https://onderwijs.hetarchief.be/zoeken/§tik%2520tak

Tv-programma’s en tijdschriften ordenen: jeugd, dames, sport, informatief …

Tableau Vivant (Iedereen Beroemd) – https://www.een.be/tag/tableau-vivant

Ondertitels maken bij een filmpje https://www.captiongenerator.com/make-a-talking-twin-babies-video

Privacy: foto’s die kinderen online hebben gezet (YouTube, Ketnet …) klassikaal bespreken.

Bewustwording schermtijd (schermtijd-plan van Klasse / playpauzestop.be)